Social media voor ondernemerssocial media voor ondernemers

Social media voor ondernemers, een makkelijke goedkope manier om in contact te komen met potentiele kopers voor jouw producten of diensten zonder dure advertentiekosten. . Je kunt dit op je website of blog  doen door bijvoorbeeld iets gratis weg te geven, zodat je een emailadres krijgt.

Het is een vorm van netwerken, je plaatst iets online om mensen te prikkelen om daarop te reageren. Dit lijkt allemaal simpel en makkelijk maar heeft toch meer voeten in aarde dan je zou denken. Wat wij veel van ondernemers, zpp-ers ,  horen is dat ze grote moeite hebben om op een constructieve manier om te gaan met social media.

Grotere ondernemingen nemen er vaak iemand voor aan om met social media om te gaan. Voor de kleine ondernemers is dit niet haalbaar. Natuurlijk zijn er slimmere manieren om om te gaan met social media. Vaak wordt het nu “even” tussendoor gedaan. Snel verzinnen wat ik er nu weer opzet. Er zit geen systeem in, en op deze manier bouw je ook niet iets op. Gevolg is dat het voordeel van social media dan heel klein wordt, en je als ondernemer het nut er niet meer van in ziet. En dat is natuurlijk best voor te stellen. Als je dagelijks al 12 – 14 uur per dag al bezig bent met je bedrijf. Heb je dan nog wel zin om avonds met dat social media bezig te zijn. Je kunt beter planmatig te werk gaan, en wat voorbereidend werk doen. Als je dit doet, geeft social media je veel meer mogelijkheden. Het wordt dan zelfs leuk om wat te delen met anderen. En je kunt het zelfs zo plannen, dat er op bepaalde tijden nieuw materiaal op social media verschijnt, terwijl jij met hele andere dingen bezig bent. Dit gebeurt dan automatisch.

Social media informatie voor JOU!

Social media informatie.Wat is belangrijk om te weten over social media, en over mensen die zeggen dat ze social media expert zijn. Als iemand dit roept , kijk dan eerst naar zijn of haar resultaten. Klopt het wat hij / zij zegt. Kan men aantonen dat de websites die ze gedaan hebben inderdaad de resultaten tonen, die ze beloven te kunnen waarmaken. Een social media expert die verteld dat hij / zij veel verdiend heeft aan cursussen, hoeft nog niet perse social media expert te zijn. Het gaat om de daadwerkelijke cijfers die kunnen aantonen dat een website inderdaad bovenaan staat en scoort op het geen men aangepast heeft.

Wat is belangrijk om te weten over Social Media?

  • Bij een blog, zijn reacties heel belangrijk.
  • Succes kost tijd om te behalen. Moet opgebouwd worden, is er niet zomaar ineens.
  • 1 uur per dag maar aan social media besteden, ja dit is mogelijk.
  • Gebruik social media strategisch.
  • Splits jouw social media op in een prive gedeelte en een zakelijk gedeelte.
  • Meet je resultaten zodat je kunt zien of social media werkt.

Top 5 waar bezoekers vandaan komen

  1. Via direct mailing / blog / website
  2. Via google
  3. Via twitter
  4. Facebook / referral Mensen blijven vanuit facebook lang hangen
  5. Linkedin / referral Mensen blijven vanuit linkedin lang hangen

Je doelgroep zit hem vaak vooral in facebook en Linkedin omdat deze mensen aangeven en een actie gedaan hebben om via facebook ( like de pagina ) en via Linkedin (connectie maken), interesse te hebben in de informatie of kennis die jij wilt delen

Adverteren op facebook loont!
Groot bereik, lage kostenadverteren op facebook

Heb je een bedrijf of winkel en ben je op zoek naar potentiele klanten die interesse hebben in je producten of diensten? Via facebook kun je op een eenvoudige en goedkope manier je doelgroep bereiken. In contact komen met je toekomstige of vaste klanten en hun informeren over de producten, diensten, nieuwtjes en feiten die je via facebook wilt delen.

Heb je een klein of middelgroot bedrijf kun je heel makkelijk gebruik maken van de standaard facebook advertentie mogelijkheden. Heb je een groot budget is het zelfs mogelijk om in samenwerking met facebook een advertentie campagne geheel op maat te laten maken.

Er zijn 2 soorten advertenties waaruit je kunt kiezen. Je kunt kiezen voor een advertentie met een vind ik leuk button of voor een advertentie zonder de button. Zonder de button zet je de link van de website waar je naar toe wilt verwijzen. Met vind ik leuk button om te verwijzen naar jouw facebook pagina.

Hoe adverteren ? CPC of CPM??

CPC houdt in ( cost per click)
CPM houdt in ( Cost per mille) ofwel per aantal vertoningen te adverteren.

Je kunt het beste voor de CPC optie kiezen. Dit scheelt je in de kosten. Het doorklik percentage ligt vaak een heel stuk lager dan het aantal keer dat je advertentie vertoont word. Het is belangrijk dat je regelmatig je advertenties aanpast en veranderd. Als mensen steeds dezelfde advertenties of oproepen zien zullen ze niet meer zo makkelijk doorklikken. Wees dus creatief hierin.

Gesponsord verslag

Naast de facebook advertenties kun je ook nog kiezen voor een gesponsord verslag bij facebook. Bij een gesponsord verslag worden statusupdates over jouw bedrijf of actie gepromoot. Voorbeeld: Kees en jeroen zijn vrienden op Facebook. Kees meldt hamburgers te hebben gescoord bij Mc Donalds en heeft in zijn status update Mc Donalds getagd. Mc Donalds promoot de statusupdate van Kees vervolgens op Jeroen’s tijdlijn (ze zijn vrienden) en in de rechter advertentiekolom.

Je bepaalt zelf als adverteerder wanneer en hoeveel je per advertentie wilt besteden. Je kunt een budget per dag of per looptijd instellen. Facebook biedt je ook de mogelijkheid om je eigen doelgroep te selecteren. Dit zorgt er voor dat dus facebook heel interessant kan zijn voor jou om op te adverteren.

Tips voor facebook advertenties

Gebruik verschillende afbeeldingen

Onderzoek welke aanslaan en welke niet. Mensen zijn heel visueel ingesteld, je zult zien dat als je een leuke afbeelding plaatst met tekst de reacties en klikken hoger zullen zijn ,dan als je alleen tekst plaatst. 70% hangt af van het plaatje. 20% van de titel en 10% van de tekst. Iets om over na te denken.

Verzin een leuke prijsvraag, stel een vraag of lok een reactie uit.

Op deze manier prikkel je de gebruiker om zijn mening te geven, een oplossing te geven voor bijvoorbeeld een puzzel of vraag. Verzin een leuke wedstrijd en zorg ervoor dat mensen gaan liken en gaan delen met hun vrienden. Op deze manier krijg je nog meer response uit je advertentie.

Targets van vrienden.

Grote kans dat jouw vrienden dezelfde interesses als jou hebben. Dit gaat ook op voor de gebruikers van facebook. Het targeten van vrienden van fans is binnen facebook een slimme mogelijkheid om je bereik te vergroten. Zoals bekend klikken en delen vrienden van vrienden makkelijker boodschappen en like pagina’s omdat hun vrienden dat ook doen.

Wijzer geworden? Ga vandaag nog aan de slag met het adverteren op facebook.
Op deze pagina van facebook en de business pagina wordt uitgelegd hoe het adverteren op facebook werkt.

FACEBOOK Weet je datjes ! facebooklogo

Men heeft in Amerika  1.3 miljoen berichten van de beste facebook pagina’s met elkaar vergeleken, hieronder vindt je de bevindingen.

  • De drukste periode is op woensdag rond 15:00 uur
  • Op doordeweekse dagen ontstaan op 11:00 uur, 15:00 uur en 20:00 uur de hoogste pieken in activiteit
  • Op een doordeweekse dag is om 15:00 uur de activiteit het hoogst
  • Zondagen zijn vergeleken met andere dagen rustig
  • Berichten geplaatst in de ochtend doen het beter dan berichten die in de middag verschijnen
  • Berichten in de ochtend zijn 39,7% effectiever, in termen van interactie, dan berichten in de middag
  • Foto’s scoren beter dan een tekst een video of een url link ( mensen zijn visueel ingesteld)
  • Mensen reageren meer op teksten / berichten dan op foto’s, daarna volgen video en als laatste een url link
  •  Mensen delen eerder een foto, daarna een video, dan een stuk tekst en als laatste een url link
  •  Korte berichten worden sneller leuk gevonden, lange berichten worden sneller gedeeld.
  •  Berichten met een hoog jij ,jou, ik gehalte worden sneller leuk gevonden t.o.v. andere berichten
  • Neutrale berichten/ niet positief of negatief worden minder leuk gevonden.
  • Negatieve berichten krijgen meer reacties dan positieve berichten
  • Berichten die later op de dag geplaatst worden, worden sneller gedeeld of leuk gevonden.
  • De meeste vind ik leuks rond 8 uur avonds, gedeeld wordt er meer rond 6 uur in de middag
  •  Berichten die zat / zondag geplaatst worden, worden vaker leuk gevonden dan berichten door de week
  •  Beste tijdstip om een bericht te plaatsen is 11.00 uur in de ochtend.

Slim Social Media toepassen binnen je bedrijf

SuJo heeft een manier ontworpen, waar je op een gestructureerde manier meer succes kunt halen uit je social media.Om aan te geven hoe groot social media kan zijn… bekijk onderstaand filmpje