MKB tips voor JOU!

MKB Tips die jou als ondernemer kunnen helpen. mkb tips

10 tips voor het MKB

Op dit moment zit Nederland aan het einde van een economische crisis. De consument is kritisch en houdt de hand op de knip. In de goede tijd kwamen de consumenten makkelijker bij je binnen en gaven meer uit. Oude strategieën van vroeger werken nu misschien niet meer. Een crisis biedt ook weer kansen. Je zult creatief moeten worden om in te spelen op het koopgedrag van de nieuwe klant. Kansen om gebruik te maken van internet en internetwinkels i.p.v. deze als bedreiging te zien.

Ik heb 10 tips samengesteld voor het MKB die jou misschien kunnen helpen andere inzichten te krijgen en te inspireren. Doe er je voordeel mee. 

1 Vraag de klant om zijn mening.

Wat vindt hij / zij van jouw bedrijf of winkel? Stel open vragen. Klanten waarderen het als je om hun mening vraagt. Bedank de klant altijd als de klant zijn mening geeft.  Juist als het negatieve informatie is over jouw bedrijf of winkel. Wees dankbaar, je hebt een kadootje ontvangen. Jouw klant is betrokken met je bedrijf en wil je helpen. Zeg dus altijd dank je wel juist bij negatieve input. De klant zal het zeer waarderen als je dit doet. En mocht je wat met zijn of haar input hebben gedaan, meldt het de klant dan de volgende keer als deze komt. Als je dat doet heb je er een trouwe klant bij!

2 Beloon trouwe klanten.

Geef eens wat weg! Heel vaak zijn winkels en bedrijven bezig met klanten die klachten of opmerkingen hebben. We kennen allemaal het gezegde “een brutaal mens heeft de halve wereld”
Vaak is dit ook zo. Iemand die zich zo naar je opstelt krijgt vaak altijd wel iets…., maar wat nu met die trouwe klant, die zich altijd netjes aan de regels houdt die jij hebt opgesteld. Die anoniem maar wel wekelijks of dagelijks bij jou in de winkel is. Die jij pas gaat missen op het moment dat deze klant niet meer komt.  Beloon deze klant eens, laat zien dat je waardeert dat hij  / zij altijd komt. Geef eens wat weg. Als je dat doet heb je een nog trouwere klant erbij die waarschijnlijk ambassadeur voor jouw bedrijf wordt. Deze klant gaat op verjaardagen tegen vrienden, kennissen en familie zeggen waarom je naar jouw bedrijf of winkel moet gaan. Die brutale klant zal dit echt niet op een feestje gaan doen. Hij zal eerder vertellen hoe slecht jouw winkel wel niet is en dat hij jou even de oren gewassen heeft.
Beloon trouwe klanten

3 Kom in contact met jouw klant.

Betrek jouw klant bij jouw winkel. Met internet en social media zijn er tegenwoordig zoveel  mogelijkheden om op een makkelijke manier in contact te komen met je klant. Maak er gebruik van.
Geef een nieuwsbrief uit. Maak een facebook pagina waar je dagelijks wat opzet. Creëer een Linkedin profiel en neem deel aan groepen bij Linkedin. Vraag aan de klant online wat deze van je winkel of bedrijf vindt. Geef eens wat weg. Laat zien dat je wat doet met de input van klanten. Geen mooier medium dan internet om dit aan te geven naar je klanten toe.

4 Reageer snel op klachten , vragen, opmerkingen en feedback van je klant.

Als een klant de moeite neemt om een vraag aan je te stellen, via brief, telefoon, internet. Reageer dan snel.  De klant zal het zeker waarderen. Verras de klant. Als je iets moet uitzoeken en je de klant later moet informeren.  Kun je 2 dingen doen. Je kunt zeggen dat je bijvoorbeeld in de middag gaat terugbellen en dit ook doen.  Je kunt ook zeggen dat het nu druk is en dat jij je best gaat doen om morgen terug te bellen. Hoe denk jij dat die klant het gaat vinden als je dan toch al in de middag terugbelt. Die klant gaat het zeker waarderen. Op deze manier overtref je de verwachting van de klant. Je hebt het iets anders gebracht maar de klant zal er op deze manier een heel andere positieve beleving aan koppelen. Wie weet weer een ambassadeur voor je bedrijf of winkel

5 Luister naar je klant.

Als een klant naar een bepaald product vraagt, ren dan niet meteen naar het product toe. Verkoop niet wat de klant vraagt. Verkoop wat de klant nodig heeft. Vraag waar de klant het artikel voor gaat gebruiken enz. Vraag door en luister goed naar de klant. Als je op een prettige manier met je klant communiceert gaat deze jou heel veel informatie geven. Met deze informatie kan jij de klant beter helpen omdat je met de juiste oplossing aankomt. Ga op zoek naar de behoeften van de klant. Daar kom je alleen achter als je oprecht gaat luisteren naar de klant.  Biedt oplossingen aan ipv producten…. Die producten verkoop je er dan wel makkelijk bij 😉

6 Bouw een relatie op met je klant.

Maak het persoonlijk. Als je de naam van de klant weet, spreek de klant dan ook met zijn naam aan. Een klant zal dit waarderen. Toon interesse naar persoonlijke zaken van de klant. Klanten vinden dit prettig. Helemaal als je er later nog eens op terugkomt. We zijn allemaal mensen en vinden het prettig als mensen oprecht in ons geïnteresseerd zijn. Maak er gebruik van. Vraag ook eens aan de klant als ze een product  of artikel bij je hebben gekocht of ze tevreden zijn over de aankoop of dat ze er nog vragen over hebben.

7 Elke klant is jouw beste klant.

Iedere klant is jouw beste klant. Laat nooit merken dat er betere klanten voor jou zijn. Klanten waar jij wat meer mee hebt. Laat merken dat jouw klanten voor jou belangrijk zijn. Geef ze het gevoel dat zij de beste klant van je zijn. Wat je zaait zul je oogsten. Als de klant het gevoel heeft dat zij voor jou de beste klant is , heb je kans dat zij dat uiteindelijk ook wordt.

8 Biedt toegevoegde waarde voor jou klant en wees uniek.

Tegenwoordig kun je alles heel makkelijk online of offline in winkels vinden. Met de smartphones van nu ligt de informatie over producten en diensten voor het oprapen. Hoe onderscheidt jij je nu van al die anderen? Bedrijven en winkels maken zich soms zorgen over het online winkelen en of ze nog wel bestaansrecht hebben. Maak jouw winkel, bedrijf, product of dienst uniek. Biedt toegevoegde waarde. Zorg dat als mensen naar jouw winkel of bedrijf komen , dat het er gezellig, warm en leuk is. Dat jouw personeel makkelijk benaderbaar is en dat een klant het gevoel heeft dat het om hem / haar draait. Wees klantgericht bezig in je winkel i.p.v. taakgericht. Alles wat taak is kun je plannen op de tijden dat het mogelijk is. Een klant kun je niet plannen, die staat opeens voor je neus. Zorg dat deze zich welkom voelt.  Er zal altijd wel een bedrijf of winkel zijn hetzelfde product of dienst goedkoper kan aanbieden. Zorg dat jij toegevoegde waarde kunt bieden aan de klant. Dit kan zijn in de vorm van service bijvoorbeeld of op andere manieren. Dit zorgt ervoor dat de prijs minder belangrijk wordt. Er zijn genoeg klanten die liever iets meer betalen omdat ze de voordelen weten van jou toegevoegde waarde.

9 Verkoop slim

Train jouw medewerkers in deze 10 tips. Vergroot hun kennis door ze inzicht te geven in prijzen en winstmarges.  Je kunt soms meer winst pakken op  bijproducten dan op het hoofdproduct of dienst.  Geef inzicht in de marges zodat medewerkers daar gebruik van kunnen maken. Kom je oprecht  in contact en is het een plezierig contact dan staat de klant voor veel open.  Je bent dan immers bezig oplossingen te bedenken voor de klant. Zorg ervoor dat klanten niet het idee krijgen dat jouw oprechtheid een trucje is voor meer verkoop. Dan ben je klant kwijt. Behandel en help de klant zoals jij zelf ook graag geholpen wilt worden. Maak er een prettige beleving van voor de klant. Een die een positieve herinnering maakt voor jouw bedrijf winkel of dienst.

10 Bedank jouw klant.

Klinkt raar he, maar je moet eens weten hoe vaak dit niet gebeurt. Veel bedrijven , winkels ,medewerkers en leidinggevenden zijn taakgericht bezig. Taakgericht in plaats van klantgericht.
Als een klant dan met een vraag komt wordt dit als lastig gezien. Dit terwijl die klant ervoor zorgt dat jij bestaansrecht hebt. Maak de klant weer centraal. Geef de klant het gevoel dat hij bij jou welkom is. Bedank de klant voor het vertrouwen wat de klant in jou stelt.