Fish filosofie, breng de lach terug binnen je bedrijf

fish filosofie

Fish filosfie! Meer Passie, Plezier & Energie op het werk dankzij de wereldberoemde FISH! filosofie. Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg.” Stel je eens voor, een werkplek waar iedereen kiest om iedere dag met energie, passie en een positieve houding te werken. Vismarkt Pike Place in Seattle doet dit. Hier hebben ze van de verkoop van vis een beleving gemaakt. Door hun eigen houding te veranderen, wist het verkoopteam van Pike Place een totaal andere omgeving en een nieuwe werkfilosofie te creëren: de FISH! Filosofie. In korte tijd kwamen de klanten overal vandaan om bij hun vis te kopen. FISH!

FISH! Filosofie

FISH filosofie  leert mensen weer te spelen, hun houding te kiezen, mensen blij te maken en erbij te zijn door het inspirerende verhaal van een vismarkt in Seattle. Op Pike Place, een markt in Seattle vind je de Pike Place Fish Market. Een doodgewone vismarkt. Alhoewel… vroeger was het nog een gewone viswinkel, waar het eigenlijk niet zo leuk werken was: saaie, lange werkdagen, de stank van de vis en de kou van de koeling. Op een dag doorbraken ze de sleur: ze gingen spelen met hun producten, met hun publiek en met elkaar. En dit had én heeft een wonderlijke uitwerking op het verkoopteam en op de klanten. Door hun eigen houding te veranderen, wist het verkoopteam van Pike Place een totaal andere omgeving en een nieuwe werkfilosofie te creëren: de FISH! Filosofie. Sneller dan gedacht veranderde de winkel in een doorlopende voorstelling voor winkelend publiek. In korte tijd werd Pike Place in Seattle beroemd om haar FISH! Filosofie en trekt sindsdien busladingen bezoekers uit alle windstreken. Van de vismarkt is een inmiddels beroemde reportagefilm gemaakt door Charthouse Learning. In deze film, met hilarische opnamen van het gooi- en smijtwerk in de vismarkt, komen afwisselend medewerkers en klanten van Pike Place Fish Market aan het woord. De verkopers vertellen hoe ze het voor elkaar gekregen hebben om hun werkplek om te toveren tot een vrolijke, inspirerende werkplek. Terwijl het er zakelijk beter gaat dan ooit.

De ommekeer van de vismarkt is een metafoor die zich makkelijk laat vertalen naar andere werkplekken, waar het medewerkers ontbreekt aan plezier of een klantgerichtere houding in hun werk. De leerpunten in de film werden dan ook in een uitgekiend trainingsprogramma gegoten dat momenteel in rap tempo de wereld verovert. Het gaat namelijk niet om een vismarkt, maar het kiezen van je houding in je werk. Miljoenen medewerkers en managers over de hele wereld maakten al kennis met de film FISH! en ook in Nederland (onder de naam ‘Vis! Energie, passie & plezier’) is er steeds meer belangstelling voor deze filmreportage. Er zijn al honderden DVD’s van de film geleverd aan organisaties in het bedrijfsleven, de zorgsector, scholen en overheidsinstellingen. En inderdaad: wie maar een paar minuten naar de film kijkt, beseft dat hier niet een kunstje wordt geleerd, maar dat mensen een andere kijk op hun werk én op hun leven kunnen krijgen.

De 4 stappen van de FISH Filosofie:

  • Van ‘werken’ naar spelen = fun!
  • Mensen blij maken
  • Erbij zijn
  • Bewust je houding kiezen

 

 

Engels filmpje hoe een bedrijf Fish gebruikt binnen hun bedrijf