Boventallige medewerkers

Boventallige werknemers, hoe ga jij daar als leidinggevende mee om?

Boventallige werknemers.Je ziet het op dit moment overal gebeuren. Vanwegboventallige werknemerse de crisis wordt er bij veel bedrijven gereorganiseerd en dat heeft tot consequentie dat mensen weg moeten bij het bedrijf.
De impact voor deze medewerkers die zoiets meemaken is erg groot.  Je ziet de frustratie van de mensen die hun baan zijn verloren. De lengte van de periode tussen de mededeling en de daadwerkelijke ontslagdatum kan voor hen een heel vervelende frustrerende periode zijn.

Het zijn vaak medewerkers die al lang bij het bedrijf zijn. Altijd hart voor de zaak hebben getoond.
Betrokken zijn geweest en meegeholpen met het bedrijf op te bouwen. Dan opeens tellen ze niet meer mee. Dit is voor hen zeer vervelend.

Hoe ga jij daar nu als leidinggevende mee om?

Het bedrijf beslist vaak van hogerhand dat mensen moeten vertrekken en jij als leidinggevende mag dit dan gaan vertellen aan de medewerker.Je bent bang om verkeerde dingen te zeggen waardoor de medewerker zich nog vervelender voelt. Je weet je misschien geen houding aan te meten tegenover de medewerker. Je bent bang dat de medewerker heel boos en agressief reageert als jij het slechte nieuws gaat brengen. Medewerkers komen aan je vragen hoe zij er mee om moeten gaan, terwijl je het voor jezelf nog niet eens helder hebt.

 Laat je deze persoon nog meewerken, of stel je hem haar meteen vrij van werk?

Vaak wordt een vaststellingovereenkomst vastgesteld en door beide partijen ondertekend.
Een moeilijk thema kan zijn wat doe je met de opzegtermijn? Wat is wijsheid. Het is vaak kiezen uit twee kwaden. Niet iedereen wil aantal maanden gaan betalen terwijl er geen werk tegenover staat, aan de andere kant gewoon blijven werken is vaak ook niet haalbaar.

Er zijn medewerkers die zo teleurgesteld zijn dat ze helemaal niet meer willen werken. De kans bestaat dat ze het bedrijf kunnen saboteren, of totaal niet productief zijn en de sfeer aantasten binnen het bedrijf. Voor hen is het heel frustrerend dan nog verplicht in het bedrijf aanwezig te moeten zijn.

Je kunt de medewerker ook vrij stellen van werk. Medewerkers kunnen dat prettig vinden, zodat ze zich kunnen richten op nieuw werk te gaan vinden. Andere medewerkers voelen zich dan juist buitengesloten. Nutteloos en zouden veel liever blijven werken zodat ze die maanden in hun beleving nog productief zijn.

Het is belangrijk als leidinggevende dat je je medewerkers in ieder geval met respect behandeld.
Medewerkers negeren, krenken of door mee te gaan huilen zijn niet de manieren om professioneel daar mee om te gaan. Doe je het op de juiste manier is het prettiger voor jezelf. Het helpt de medewerker die ontslagen wordt . Mogelijk zal de medewerker later toch nog positief spreken over jou en het bedrijf  en de manier hoe jij de hele ontslagperiode hebt afgehandeld.

Vergeet de achterblijvende medewerkers niet. tips

Het is belangrijk dat zij weten op wat voor manier het bedrijf om gaat met zo n situatie.